Pages

Monday, December 31, 2012

Busuk!


Aku selsema teruk.

Trek pernafasan aku tersumbat. Agak sukar untuk aku menghirup zarah-zarah oksigen, lalu aku mengambil keputusan untuk berbaring sahaja.

Pusing kanan,
Pusing kiri,
Golek sana,
Golek sini,

Aku mulai bosan dengan aktiviti tidak mendatangkan peluh. Aku mahu tidur, moga demamku reda.

Aku mengeluh untuk kesekian kalinya, mencemuh taqdir tuhan terhadap hambaNya; aku..

Dalam-dalam nasal cavity yang sedang tersumbat peringkat ketiga itu, aku dapat mencium bau. Sungguh aku pun hairan, lagak dah macam Pak Pandir. 

‘Gerangan apakah bau itu? Dari manakah ia datang?’ Tanya Sultan Firasat.

Lama-kelamaan, bau itu semakin mendekat. Busuk!! Ya, rasa macam mahu dicabut hidung ni. Dicucuk-cucuknya dengan bilahan yang tajam tapi tak nampak. Sumpah aku cakap, busuk sangat.

Aku bingkas bangun mencari sumber punca bau itu. Mula sekali, aku cuba check tong sampah aku. Mungkin ada sisa sampah yang tertinggal.

Takde! ‘There is no such trash in your dustbin.’ Ucap Pak Cik Nafi.

Ok, next check point is bawah katil. Perhaps, ada kucing yang masuk secara sirr & membuat onar di bawah katil aku. Melepaskan sisa-sisa kumbahannya.

Again, nothing below here..

Aku duduk sekejap. Mengelamun sebentar mencari lokasi seterusnya untuk Ops Bau. Idea berkualiti lansung tak lintas dalam kepala otak aku, masuk apatah lagi. Buntu!!

Tidak semena-mena lampu mentol pun menyala,

ting!!.

Aku cuba meraba di sekitar tubuh aku sendiri. Mula dari hujung os frontale sampai ke bahagian thorax aku terhenti, berhenti!!

Aku mula menguakkan dada aku sendiri. Buka sedikit demi sedikit, berdasarkan ilmu yang aku peroleh melalui kelas Topography Anatomy. 10 minit kemudian aku berjaya mengeluarkan seketul daging sebesar tapak tangan. Jantung atau nama Latin-nya Cor.

Sekarang, aku tahu busuk itu kampungnya di mana. Rupanya di tempat kawalan pusat. Tempat yang mengawal seluruh pergerakan jasad aku. Seketul hati.

Aku mahu mencucinya. Kerna aku juga puncanya busuk.

Busuk dengan riak..
Busuk dengan sum’ah..
Busuk dengan ujub..

Tapi, aku perlu sabun pencuci yang berkesan. Yang dapat menanggalkan kesan sisa busuk ini once & for all. Tak mungkin jenama Breeze, Vanish & Daya mampu meninggalkan kesan wangi selamanya.

Hmmm..

Haa..

Aku dah tahu. Dia dah turunkan petunjuk sekian lama dahulu, Al-quran & Sunnah Baginda S.A.W. Pencuci hati paling terbaik untuk setiap zaman. Tak mungkin ada pencuci hati selengkap ini. Tak mungkin!

Sekarang, aku mahu menyental hati ini!

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."

(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir)


Doakan aku kalian, supaya habis mencucinya. insyaAllah!!



   

2 comments:

  1. entri yg sgt menarik. keep it up BerlariMengejarTuhan :)

    ReplyDelete