Pages

Saturday, March 30, 2013

Yang Ariff (Bhg.1)


Demam: Juga dikenali sebagai pyrexia atau hiperthermia terkawal merupakan isyarat perubatan biasa dengan ciri-ciri peningkatan suhu melebihi julat biasa 36.5–37.5 °C disebabkan peningkatan pada titik set pengawal suhu badan.

*****

Ahad. 12 Julai 2009. MRSM Transkrian.

I walked across an empty land
I knew the pathway like the back of my hand
I felt the earth beneath my feet
Sat by the river and it made me complete

Oh simple thing, where have you gone?
I'm getting old and I need something to rely on
So tell me when you’re gonna let me in
I’m getting tired and need somewhere to begin

Sayup-sayup aku dengar lagu Somewhere Only We Know oleh Keane dinyanyikan Ariff dari luar koridor asrama. Aku tersenyum sendiri. Aktiviti yang selalu kami buat bersama, menyanyi. Biar suara tak sedap, biar suara macam burung gagak, janji puas. Kami sepakat begitu.

‘You know Im, sometimes singing was one of the ways to release your stress. So, let’s sing a song..’

Aku lebih selesa dipanggil Im berbanding nama penuh Himmatul. Metod yang disarankan olehnya kadang-kadang agak berkesan. Ye la, siapa yang tak suka bernyanyi. Lagi-lagi kalau lagu favourite ditambah pula keadaan tidak berpihak pada kita.

‘Assalamu’alaikum..’ Aku ketuk pintu bilik Ariff.

 ‘Wa’alaikumussalam Im. Please, come in..’

Nyanyiannya terhenti.

Pandangannya di fokuskan kepada aku. Aku mengorak langkah perlahan-lahan.

Mata  aku berbinar-binar sejak dari tadi. Tangan aku berpaut pada tombol pintu bilik. Langkah aku tak stabil. Badan aku macam mahu mengambil alih tempat matahari, panas. Modus operandi aku ke bilik Ariff; cari Panadol. Sebijik pun jadi la.

Sebenarnya bilik aku dan bilik Ariff agak jauh. Terpisah di antara dua blok asrama. Sewaktu hari pertama pendaftaran, puas aku pujuk warden sekolah supaya tempatkan aku sebilik dengan dia. Namun tak ada jodoh.

‘Jauhnya kau berjalan, sampai blok sebelah nak cari ubat. Mintak kat junior bilik sebelah dah la.’  Soalan dari roommate aku.

Pelik kan! Aku sendiri mengaku. Tapi, aku rasional. Bukan ubat berbentuk tablet mahupun cecair yang aku cari actually. Aku cari ubat dari riak senyum dan sebaris ayat Ariff. Kerana senyumannya menjadi sedekah kesihatan lalu ayatnya merupakan suatu do’a kesembuhan.

Klise.

Orang yang kata. Klise.

Aku sanggup menapak. Aku nak jugak.

Aku tak sempat cakap hajat aku datang. Aku rebah di kaki katil Ariff. Betul kata ummi, kadang-kadang kita tak payah cakap pun orang akan faham bahasa tubuh kita. Rasanya dia dah faham kenapa aku datang.

Kan?



Bersambung..insyaAllah!

No comments:

Post a Comment